El Projecte Estels

Fitxa 1
Volar no és caure

A. Talla dos quadrats iguals de paper i marca-los amb una X i una Y.


B. Deixa caure les dues peces planes simultàniament des d'una certa alçada.





C. Doblegueu el paper X per la meitat i torneu a deixar caure tots dos.



D. Doblegueu el paper Y per la meitat dues vegades i repetiu la gota.




Qüestions:

1. Quina de les dues peces arriba primer a terra quan fas la part B?

Les dues cauen (aproximadament) al la mateixa vegada. 

Perquè sun identiques (les peçes)

2. Quina de les dues peces arriba primer a terra després de fer les instruccions de la part C? I fent què diu la secció D?

C Cau més ràpid la que hem doblegat.
D Cau més ràpid la que hem doblegat dues vegades. 

Cauen més ràpid perquè la superfície que impacta amb l'aire és més petita. 

3. Els papers cauen en línia recta?

No, cauen depèn del vent. Si ve més aire de l'esquerra s'anirà a la dreta, I si ve de la dreta s'anirà a          l' esquerra. Si l'aire emputja el paper de baix s'anirà a dalt. O si no al revès.

És molt fàcil si l'aire ve d'una part s'anirà a la contrària.

Fitxa 2

Fer que caigui on vulguis?

A. Fes una marca amb guix al terra. Retalla un quadrat de paper i deixa'l caure sobre la marca vàries vegades. 


B. Doblega el paper tal i com s'indica a la imatge 1. 


C. Enganxa amb cola el triangle format i retalla el paper sobrant. El resultat ha de ser com el que es mostra a la imatge 2. 


D. Deixa caure la piràmide sobre la marca del terra diverses vegades 


E. Ara, inclina la piràmide abans de deixar-la anar i observa el que passa. 


Qüestions:

1. Es pot controlar la caiguda del paper a l'etapa A? 

Aquest quadrat no es pot controlar, perquè l'aire afecta. No pot anar en una direcció fixa. 





 2. Ho pots fer a la D? 

Sí. Just on la deixis caure, anirà directament a baix. 







3. A què creus que és deguda la diferència? 

Perquè la forma en piràmide, cau i l'aire no para el paper, es desvia. En canvi, el paper pla, el deixa passar l'aire com l'altre. L'aire s'anirà més lent (per això cau més lent). 
















 4. Què passa en inclinar la piràmide?

En tirar la piràmide inclinada, la piràmide torna a caure com abants (bocabaix), es mou a causa de laire. 




Fitxa 3

Caiguda sota control

1. Talla el paper tal i com s'indica a la imatge 3, i doblega per la línia de punts. 


2. Reprodueix l'objecte de la imatge 4, i posa un clip a la part de baix. 


3. Deixa caure l'helicòpter. Ajusta les “ales” perquè inverteixi el sentit de gir. 


4. Fes proves modificant el nombre de clips i canviant la llargada de les ales.

Qüestions:

1. Com has aconseguit invertir el sentit de gir? 

El sentit del gir el podem controlar al principi, quan el deixem caure el el podem fer que giri orariament o antiorariament. 

Per exemple (no tinc l'helicopter :(  )



2. Què passa quan canvies el nombre de clips? 

Lo que pasa es que com més clips poses més pesarà, nosaltres al final li vam posar tres clips i es notava que anava més ràpid, tambè una cosa que pasa es que com cau més ràpid l'helicoper gira molt més ràpid.



3. Què passa quan escurces les ales?

Com hem tallat la superficie que fa que no caigui de cop i que es mantingui més temps en l'aire, l'helicopter anirà més ràpid. Imagina't que fem aixó i de més fiquem clips, l'helicopter anirà modo fast and furious.


Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

FINAL DE CURS

Presentació